OD VZNIKU CHOREOGRAFIE AŽ PO JEJÍ DOPAD

OD VZNIKU CHOREOGRAFIE AŽ PO JEJÍ DOPAD

Nějakou dobu jsem si v hlavě nosila nápad na choreografii Zlaté éry pro skupinu. Téma jsem chtěla už nějakou dobu zpracovat, ale nevěděla jsem ještě přesně jak. Pak jsem dostala vizuální nápad, jak by choreografie měla vypadat – trochu kaleidoskopická, s nějakým sólem, výraznými momenty, ale přiměřenou technikou dané doby… Takže choreografie se začala tvořit v podobě černobílého filmu v mé hlavě, ale bez hudby.

Většinou, když tvoříme choreografie, nápady přicházejí různě a ani jeden není lepší nebo horší, záleží na momentu a na vás samotných. Většinou nápad přichází s hudbou – slyším inspirativní hudbu, vidím nějaké pohyby nebo kostým či rekvizitu a pomalu tvořím. Nebo to přijde tím, že vidíme někoho tančit nějaký styl nebo choreografii, která nás inspiruje. Někdy je to baletní nebo jazzové představení, díky kterému vymyslíme nějaký fusion… Tentokrát jsem začala představou, nápadem a tvořila choreografii v hlavě, neměla barvu ani hudbu. Když už jsem si dala termín, kdy chci choreografií začít s „Awaleemkama“ začala jsem nutně pátrat po hudbě, která sedne mé zatím tiché představě a do posledních chvil jsem si nebyla jistá, ale jedna hudba mi utkvěla v hlavě! A tímto začalo skládání choreografie naživo, prvky, kroky a tvary… tak, jak jsem si to vytvořila v představách. Choreografie má nezvykle dvě trochu odlišné části, ale dodává to dynamiku. Začaly jsme tedy trénovat!

V době tvorby choreografie jsem přesně věděla, co má říct, jak má vypadat a co bude znamenat. Tímto se dostávám k nejdůležitějšímu bodu tvorby choreografie – účelu!

Za jakým účelem tvořím tuto choreografii? – Ptáte se někdy samy sebe? Došla jsem k tomu, že aspoň pro mě, je to zásadní okamžik, kdy si potřebuji uvědomit a ujasnit, co tou choreografií chci říct :) Často to říkám i na seminářích a přednáškách, takže mnozí víte o čem mluvím. Účel tvorby je různý:

  1. Zítra soutěžím, musím něco rychle splácat dohromady!
  2. Mám představu tanečnice, která vládne harému a chci to ztvárnit divadelní choreografií!
  3. Chci udělat veselou choreografii folklóru na odlehčení galashow!

Účelů je nekonečně mnoho a měly byste ho v nejlepším případě znát, když začínáte tvořit. Proč? Protože se nestane, že choreografie bude mít hluchá místa „tohle nevím, vyplním osmičkama“, nestane se, že diváci tanci neporozumí „proč tam udělala kotoul a u něj vytáhla z kapuce vějíř?“ apod. Už od začátku bubete choreografii dávat příběh – účel a věřte nebo ne, dělá na jevišti velký rozdíl!

NAŠE ZLATÁ ÉRA

Naše Zlatá éra je inspirace a ohlédnutí za egyptskou Zlatou érou, účel je přiblížit filmovou náladu té doby a to celým vzhledem, tancem, hudbou ale samozřejmě tak, aby to bylo koukatelné i dnes. Proto nese název „Inspirace Zlatou érou“. Nehraju si na zde na autentičnost, to samozřejmě nejde, ale spíše oslavu té doby. Naše Zlatá éra je naše proto, že je vlastně týmová spolupráce. Choreografie je hotová, ale je pouze částí celku. Přišla řada na kostýmy, holky jsem připravila psychicky na fakt, že budou dva rozparky a vyšší pas :) Evča, naše dvorní kostymérka Nareen design, se ujala tvoření designu, který je inspirovaný Samiou Gamal. Máme rozparky do nebe, bombarďáky s průsvitnou sukní a vyšším pasem – inspirace musí být dokonalá! Podprsenka má oblíbený střih té doby, s ramínky uprostřed a naším vysněným závojíčkem dolaďující eleganci a tajemnost celého tance! Co dál? Hotové to ještě není! Šperky – štrasové jsou moc nadčasové, takže jsem oslovila Shaari, aby nám vyrobila dobové naušnice s voskovanými korálky připomínající perly, uprostřed s kamenem swarowski. Dokonalost sama! Dalším krokem je úprava nás – tanečnic. Čekal nás samostatný seminář líčení, kde jsem se opět inspirovala Zlatou érou a 50. léty, takže jsme pocitvě trénovaly líčení, koupila jsem matnou rtěnku připomínající odstínem oblíbené odstíny té doby a k tomu ladící lak na nehty. Nalepovací řasy jsou taky přizpůsobené stylu. Účesem jsme napodobily tu stejnou dobu a sladily tak náš vzhled do dokonalosti – opravdu vypadáme jak z pohádky! Poslední tečkou jsou silonky (ať máme krásné lesklé nožky v těch rozparcích) a boty! Ano, i do bot jsme šly, bez toho by to nebylo ono.

Tohle všechno byl účel, dostat vás – diváky do filmové scény, do doby, která se už nikdy opakovat nebude, ale můžeme se jí velmi inspirovat.

Dalším účelem bylo, že jsme se rozhodli jet na soutěž, respektive na celý festival Cairo Budapest, který pořádá Mercedes Nieto, taky na teambuilding a omrknout město a život v Budapešti. Ten víkend se nedá popsat, byla to jízda, byl to magický a naprosto luxusní zážitek!

Pro ty, kdo neví, vyhráli jsme 1.místo v kategorii skupin! Nejen, že samotná trofej nám udělala samozřejmě obrovskou radost, ale ta zpětná vazba byla dechberoucí. A to jak od poroty, tak ostatních tanečnic a diváků. Málokdy se stane, že za vámi přijdou diváci a chválí vám tanec. Za celou svou kariéru se mi nestalo, že bychom dostaly tolik krásné zpětné vazby z jednoho vystoupení – které má mimochodem 2:46 vteřin :) Bylo to celé upřímné a přející.

VAROVÁNÍ: Většina záběrů je točena při euforii, nikdo s přítomných nebyl dlouhodobě poznamenán – i když to tak vypadá, když vřískáme nebo mluvíme v podivně vysoké tónině. Jednoduše jsme si to užily <3 Skvělá parta, magická noc soutěže, úžasná atmosféra jednoho z nej festivalů v Evropě. Takové to bylo, aneb jak jsme prožívaly soutěž a následnou výhru. PS. Při natáčení nebyla zraněna žádná Awaleemka!
.

No a ten dopad to nemělo jen na festivalu a rozhodně to neskončilo vystoupením. Jaký dopad může jedno krátké vystoupení mít i po 2 měsících? Podívejte se samy:

Děkuji všem, kteří se podíleli na choreografii, kostýmech, špercích a hlavně Awaleemkám za týmovou práci, nadšení a sdílení krásného tance <3